Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.~Khalifah Abdul Malik Bin Marwan~
RSS

ShoutMix chat widget

My Heartbeat

Followers

About Me

My photo
Muar, Johor Darul Takzim, Malaysia
Ahlan Wasahlan Ilaikum...Nama diberi Nurul Ain Binti Ramlan. Berasal dari Negeri Johor. Menetap di Qrts ILP Ledang Muar. Merupakan graduan dari Universiti Darul Iman Malaysia dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam (Syariah).Sudah berkahwin dengan insan bernama Muhamad Ridhzuan Bin Rosli pada 13 Mac 2010.

Wednesday, August 21, 2013

PENGALAMAN TEMUDUGA SPP


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Salam kembali semua....Hmm kali nie saya akn ceritakan pengalaman temuduga Spp untuk jawatan GURU J-QAF untuk DG41...

Pelbagai persediaan saya telah lakukan untuk menghadapi temuduga ini...Pertama sekali Kemaskini BUKU RPH PRAKTIKUM...buku nie kne kemaskini mana yg xlengkap kne lengkapkan supaya penemuduga berasa senang hati untuk bagi markah kt kita....

yang keduanya ialah kemaskini SIJIL ASAL DAN SALINAN SIJIL....Hmm susunan sijil2 dalam clear fle mestilah sama dengan borang semakan yg telah diberikan...Borang semakan tersebut boleh didapati di dalam laman web SPP...kt mna nk cari????? bila ade keluar post psal senarai nama temuduga SPP, pihak SPP akn berikan link utk download borang tersebut...Mesti ikut sebiji2 dengan senarai semak tersebut..Susun sijil2 korang mengikut turutan yg tlh diberi....Mna sjil2 yg xberkenaan keluarkan dan simpan dalam fail lain...Jgn sumbat sumanya dlm fail yg nk diperiksa...Nnti bila da abes temuduga korg sumbat r blik sijil2 korg yg lain 2....hehehe....

PESANAN PENAJA ; jgn r rjin sgt potostat sijil2 yg dia xnk 2...sijil2 koko pn xyah wt salinan...t conform kne pulangkn blik...salinan 2 bg yg ada dlm senarai semak jk ok???

PENGALAMAN TEMUDUGA...

TARIKH : 20 OGOS 2013
TEMPAT : IPTI ( INSTITUT PERGURUAN TEMENGGONG IBRAHIM, JOHOR BAHRU )
MASA : 9.30 PG ( waktu dlm surat )...BILIK 2

Saya smpai tmpt temuduga awal ckit dlm kul 9.15 am...kul 9.30 pg jk, kitaorg suma dipanggil utk naik ke pusat smber untk pendaftaran...sorg demi sorg dipanggil utk membuat semakan file dan salinan sijil yg dikehendaki...

Saya merupakan antara kumpulan yg terakhir sekali untuk ditemuduga...Waktu kne temuduga 2 bukan 9.30 pg....tp pkl 2.10 ptg....hmm berabad lamanya tggu kt luar bilik temuduga 2...nasib baik sempat sarapan pg td klau x mesti kebulur jdnya....Pesanan saya pd korg, pstikan bersarapan terlebih dahulu utk mengelakkan dr berlaku kejadian spt sya...heheh....

tibalah giliran saya dan kumpulan saya seramai 9 org utk ditemuduga....Masuk bg salam kemudian letak buku RPH 2 kt ats meja penemuduga....Jgn duduk selagi tidk diberi arahan utk duduk....Sesi etika pemakaian jk 15 minit...ade 2 org penemuduga...wakil SPP srg dan juga srg Ustaz...Wakil SPP yg byk bertnya ttg etika pemakaian, isu semasa dan juga soalan2 lain yg dia nk tnya...Ustaz 2 pula akn bertnya ttg surah yg dihafal, tajwid, jawi dan juga berkenaan j-qaf...

Semasa kami berdiri kami dikehendaki memerhati slh srg rkn kami yg terdapat sedikit mslh pda pemakaian dia...Saya dpt mengecam kesalahan tesebut iaitu terdapat pen yg terselit pd poket kot dia...Ingat ea!!! jgn ade apa2 pn pda kot/blazer korg kecuali name tag....Name tag wjib pkai cz 2 merupakan slh satu pekeliling dlm etika pemakaian sbg penjawat awam...Psal NAME TAG KECIK ATAU BESAR pn ade ditnya....

Kemudian wakil SPP 2 pn tnya siapa yg ade pkai kasut tumit tinggi yg halus jk...klau blh jgn pkai cz t tkut apa2 berlaku ssh....ok habis bab sesi penampilan diri...

Ntara soalan yg ditnya utk kumpulan saya :

SOALAN DR WAKIL SPP :

1) Kenalkan diri dan apakah keistimewaan yg ade pd diri
2) Apakah gelaran bagi PM yang ketiga..
 3) Apakah sasaran PPPM 
 4) Tema hari kemerdekaan 2013

SOALAN DR USTAZ :

1) Baca surah yg anda ingt.. ( surah selain surah lazim )
2) Hukum tajwid pd ayat yg kita baca
3) Terjemahan ayat
4) Jawi

Hmm nilah antra soalan yg kumpulan saya kne tnya....temuduga nie tamat pd pkl 3.15 ptg...Nmpk cm lama kn??? tp tgk r soalan yg dia bg 2 cm xkne ngn waktu yg lama 2...yg jdikan lama adalah 9 org kne jwb 1 soaaln yg sama...Akhir sekali diorg bg sedikit nasihat dan teguran dgn apa yg kitaorg jwb td....
2 jk r stakat nie yg blh saya kongsi dgn kwn2 sekalian....Walaucmne skalipn persiapan yg rapi dr segi mental dan fizikal mesti r ade.....Saya ingn sharekn juga beberapa amalan yg saya lakukan sebelum temuduga...

antara amalan tersebut adalah :

baca surah Yasin selama 3 hari berturut2....Terdapat 7 kali pengulangan perkataan Mubin dlm surah Yasin....Pada mubin yg pertama berhenti dan niatlah pe korg nk niatkan...Kemudian ulang semula bacaan Yasin dr ayat pertama...Kemudian teruskan Bacaan pada mubin yg kedua...Lakukan sepertimana pada mubin yg pertama...Kemudian Ulang semula bacaan yasin pd ayat pertama...Buat perkara yg sama apbila korg jmpa mubin yg ketiga hinggalah mubin ketujuh.....

Lakukannya selam 3 hari berturut2....Hendaklah yakin dgn apa yg korg lakukan...serahkan segalanya pada Allah...

Saya juga mengamalkan ayat RABBI YASSIR WALA TU'ASSIR....saya jdikan sebgai zikir spnjg perjalanan saya ke tempat temuduga hinggalah saya ditemuduga...Mudah2an Allah permudahkan segala urusan temuduga kita.... 

Akhir sekali....Bittaufiq Wan Najah.....
Saya doakan semoga kita semua berjaya dan lulus temuduga....Aminnn
Skang nie saya sdg menunggu keputusan temuduga SPP sya...Saya berharap saya LULUS....Doakan sya ye kengkawan....

3 comments:

Anonymous said...

terima kasih

Azzahairi said...

Berdebar betul temuduga SPP ni, alhamdulillah lulus dengan baik..nice entri.. :-)

Anonymous said...

Assalamualaikum sis, saya bakal ditemuduga april ini. Nk tnya, nama pada name tag perlu 1 perkataan atau boleh 2 perkataan? Contoh, noor dayana atau dayana sahaja.tq.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails