Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.~Khalifah Abdul Malik Bin Marwan~
RSS

ShoutMix chat widget

My Heartbeat

Followers

About Me

My photo
Muar, Johor Darul Takzim, Malaysia
Ahlan Wasahlan Ilaikum...Nama diberi Nurul Ain Binti Ramlan. Berasal dari Negeri Johor. Menetap di Qrts ILP Ledang Muar. Merupakan graduan dari Universiti Darul Iman Malaysia dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam (Syariah).Sudah berkahwin dengan insan bernama Muhamad Ridhzuan Bin Rosli pada 13 Mac 2010.

Friday, October 28, 2011

Kelahiran Cahaya Mata Pertamaku....

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

Hari nie bru aku dpt menulis semula blog setelah sekian lama menyepi dari dunia penulisan nie...Bukan apa, xde idea sbnarnya, lgpun sblm nie aku ngah mengandung so xde mood sgt nk menulis....

Alhamdulillah, akhirnya Allah memberi aku kesempatan lg utk menulis dan berkongsi cerita dan pengalaman hidupku pda pembaca blog ku...Kali nie aku nk mnceritakan saat2 getir ketika aku bertarung nyawa utk melahirkan seorang khalifah Allah...

Pada 17.10.2011, aku rsa skit sgt perut nie rsa cm memulas2...Setiap 15 mnit msti aku rsa kesakitan 2..perutku brtmbh skit bila ianya jd selang 5 mnit...Aku memberitahu suamiku ttg prkara nie...Pada mulanya aku rsa blh tahan lg tp lama kelamaan skit 2 mnjadi mkin kerap..Kebetulan pada hari 2 suamiku kne wt kje kt kluang..On the spot dia blik trus ke rumah dan membawaku trus ke hospital...

Bila smpai hospital Batu Pahat, aku trus dibawa ke dewan bersalin utk membuat pemeriksaan tlebih dahulu...Bila giliranku tiba, dktr mengatakan jln da buka 3cm dan aku trus dimasukkan ke wad utk pemerhatian selanjutnya...

Pada pukul 4.30 ptg, kebetulan waktu melawat, suamiku dtg bersama dgn ibubapanya utk mengetahui perkembangan terbaru...Tp pada msa nie lah aku rsa perutku mkin skit..Selang 5 mint perutku akn rsa skit...Aku memberitahu nurse ttg keadaan aku..kemudian aku dibawa ke bilik rawatan dan diperiksa oleh doktor dan mengatakan jalan da buka 5cm...Aku trus dihantar ke dewan bersalin..Aku diberi kesempatan utk makan terlebih dahulu..Kira-kira pkl 5.30 ptg aku dihantar ke dewan bersalin...

Dalam dewan bersalin nie r aku bertarung nyawa utk melahirkan zuriat ku yg pertama...Pengalaman yg ckp mengajarku erti pengorbanan seorang ibu...Aku dibiarkan terbaring di atas katil menahan kesakitan perut yg memulas2 2...Xlama pas2 suamiku dibenarkan masuk utk menemaniku didalam dewan bersalin 2...

Kesakitan yg aku alami semakin teruk...setiap kali aku rsa skit setiap kali 2 r tgn suamiku ku genggam dengan kuat...Kemudian dtg nurse bertnyakan keadaanku..Dia tnya smada aku nk ubat skit atau x..Aku kta blh jga...Tp ubat tahan skit 2 tak memberi kesan pe2 ke atasku...Suamiku memberi aku mnum air selusuh..Tp lepas mnum kesakitan 2 semakin bertambah..Aku da xblh tahan lg...Besi katil mnjadi mangsa pergelutanku...Aku da xterdaya menahan keakitan tersebut..Hanya Allah sahaja yg tau betapa perit dan pedihnya kesakitan yg aku alami 2...

Jam menunjukkan pkl 10.00 malam, dktr dtg utk melihat jalan da buka bru cm...Doktor kata bru buka 8cm...Ya Allah !! Dalam hati aku mengatakan lama lg k utk aku merasa kesakitan ini...Aku xtermampu lg...Hnya mmpu beristighfar dlm hati smbil mulutku mengerang kesakitan...Pada ketika inie aku berpaling melihat suamiku, kelihatan air matanya menitis saat melihat keadaanku yg sedang menanggung kesakitan...Dia xlepas2 menyuruhku berselawat dan mengucap sambil menyuruhku melaungkan ALLAHU AKBAR tiap kali aku mengerang kesakitan...tp aku xterdaya meluahkannya hanya dlm hati aku melafazkan kalimah tersebut...

Ya Allah...Besarnya pengorbanan ibuku semasa melahirkan ku suatu ketika dahulu...Kini aku pula yg merasakan perkara yg sma...Jam menunjukkan pkl 1 pg...Jln da buka 10cm tp dktr kta tggu lg 1 jam, sbbnya aku lahirkan ank pertama, doktor nk pastikan yg kepala bby betul2 berada di hujung....

Kini jam menunjukkan pkl 1.30 pg..tibalah masanya utk aku melahirkn zuriatku yg pertama...Aku trpaksa push up sebanyak 3X kerana tidak ckp tenaga ngn pernafasan...Tenagaku byk dihabiskan ketika mengerang kesakitan..Kali keempat aku diberi alat bantuan utk mlhirkn zuriatku yg pertama...

Tepat jam 1.52 pg, lahirlah seorang khalifah Allah di dunia ini...Aku dan suamiku menangis apabila nmpk anakku slmt dilahirkan dalam keadaan sihat wal'afiat...Syukur ke hadrat-Mu Ya Allah...!!!! Khalifah Allah ini diberi nama MUHAMMAD NAUFAL ILYAS setelah 5 hari berada di rumah...





Ni lah putera kesayangan kami....Umi dan walid sayangkan Naufal selalu...Umi berdoa semoga Naufal mnjadi ank yg soleh di dunia dan di akhirat...

2 comments:

cal said...

tahniah sis..alhamdulillah..selamat semuanya.. :)

ainur_ilmi said...

mksh cal..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails