Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.~Khalifah Abdul Malik Bin Marwan~
RSS

ShoutMix chat widget

My Heartbeat

Followers

About Me

My photo
Muar, Johor Darul Takzim, Malaysia
Ahlan Wasahlan Ilaikum...Nama diberi Nurul Ain Binti Ramlan. Berasal dari Negeri Johor. Menetap di Qrts ILP Ledang Muar. Merupakan graduan dari Universiti Darul Iman Malaysia dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam (Syariah).Sudah berkahwin dengan insan bernama Muhamad Ridhzuan Bin Rosli pada 13 Mac 2010.

Thursday, August 19, 2010

LD VENUS Gold

Kecantikan dari Dalaman

Hormon membentuk sistem endokrin dan bertanggungjawab untuk fungsi perkembangan, pertumbuhan, metabolisme dan penghasilan sepanjang hayat wanita. Perubahan fisiologi sering disebabkan pergolakan hormon semasa fasa kritikal baligh, mentruasi, kehamilan dan menopaus untuk menunjukkan keperluan berbeza badan, justeru mempengaruhi kualiti kehidupan.
Dalam perubatan Cina, organ hati, buah pinggang, sistem endokrin dan penghasilan adalah saling berkaitan dan memberikan nutrien kepada sistem ini dalam kombinasi holistik herba dapat membantu memperbaiki kesihatan keseluruhan di samping menghapuskan simptom fisiologi spesifik atau ketidakselesaan.
LD-Venus Gold diformulasikan menggunakan formula herba teruji dengan herba Cina bergred tinggi seperti Dang Gui, Dang Shen, Dan Shen, Bai jiang Cao, Yi Mu Cao dan Huang Qi untuk membantu mengawal atur kitaran haid, memperkaya darah, membantu dalam pemulihan selepas bersalin dan mungkin menawarkan kelegaan kepada wanita yang mengalami menopaus.
LD-Venus Gold dipek dalam botol kecil dan tidak memerlukan persediaan atau dididihkan. Ia disijilkan halal dan tidak mengandungi hormon, bahan kimia atau ramua tiruan.

Kandungan
20 botol dalam sekotak

Perhatian :
** Ibu mengandung dan wanita dalam tempoh haid dinasihatkan untuk berhenti mengambil LD~VENUS GOLD. Dinasihatkan untuk bermula 2-3 hari selepas berakhirnya kitaran haid

LD ESTEEM

Menonjolkan Kewanitaan Anda

Hormon membentuk sistem endokrin dan bertanggungjawab untuk fungsi perkembangan, pertumbuhan, metabolisme dan penghasilan sepanjang hayat wanita. Perubahan fisiologi sering disebabkan pergolakan hormon semasa fasa kritikal baligh, mentruasi, kehamilan dan menopaus untuk menunjukkan keperluan berbeza badan, justeru mempengaruhi kualiti kehidupan.
Dalam perubatan Cina, organ hati, buah pinggang, sistem endokrin dan penghasilan adalah saling berkaitan dan memberikan nutrien kepada sistem ini dalam kombinasi holistik herba dapat membantu memperbaiki kesihatan keseluruhan di samping menghapuskan simptom fisiologi spesifik atau ketidakselesaan.
LD-Esteem diformulasikan menggunakan formula herba teruji dengan herba Cina bergred tinggi seperti Nu Zhen Zi, Wang Bu Liu Xing, Huang Qi, Gan Cao dan madu yang membantu menggiatkan darah, menyuburkan tenaga ‘yin’ dan membantu menyuburkan kawasan dada atas.
LD-Esteem dipek dalam botol kecil dan tidak memerlukan persediaan atau dididihkan. Ia disijilkan halal dan tidak mengandungi hormon, bahan kimia atau ramua tiruan.

Kandungan
20 botol dalam sekotak

Kacang hijau tiruan di Tesco

Bagi mereka yang suka makan makanan ringan ataupun jajan atau yang mempunyai kebiasaan untuk membeli jajan untuk anak-anak anda, harap ambil perhatian dari analisa seorang ahli makmal di USM berkenaan kacang hijau.
Seperti yang terdapat di pasaran, makanan ringan kacang hijau terdapat beberapa jenis dari pelbagai jenama. Antaranya kacang hijau manis sahaja dan kacang hijau bersalut tepung dan sebagainya.
Kacang hijau mengandungi dua kali ganda protein dari sayur-sayuran, malah boleh jadi pengganti daging.Tiga suku cawan kacang memberikan 6 gram protein,tiamin plus , riboflavin, niacin, kalsium, besi, fosforus, kalium dan 645 unit vitamin A.
Kacang hijau tiruan di Tesco Kacang hijau tiruan di Tesco

Malangnya sebahagian besar industri makanan ringan di negara-negara membangun berlaku penipuan dengan
kacang hijau palsu yang terdiri dari racun bahan kimia (pewarna). Industri-industri ini menyediakan kacang seperti kacang rebus yang berwarna coklat (lebih murah) kemudian merendamnya dalam larutan pewarna semalaman.
Kacang hijau tiruan di TescoSemua bahan kimia ini telah dilarang oleh makanan AS pada tahun 1974 . Kesan dari pewarna kacang hijau palsu boleh merosakkan usus besar dan kanser pundi kencing.
Semua kacang hijau palsu dilarang di AS, Kanada, semua Negara Eropah dan negara-negara maju lain.
Pengenalan kacang hijau palsu:
1. Masukkan kacang hijau dalam air mendidih selama 30 saat, ternyata air bertukar kepada warna hijau.
2. Setelah makan kacang hijau palsu ini akan menyebabkan lidah anda mempunyai kesan berwarna hijau dan rasa pahit.
Gejala
1. Sakit perut.
2. Air kencing berubah menjadi seakan warna hijau.
3. Sakit kepala ringan.
Kajian kes:
Paket berikut ini dibeli oleh seorang pakar dalam kajian dadah USM daripada Tesco , Pulau Pinang pada tarikh 4 Julai 2010.
Kacang hijau tiruan di Tesco
Kacang hijau tiruan di Tesco
Kacang hijau tiruan di Tesco
Kacang hijau tiruan di Tesco









Sebagai ahli kimia beliau membuat ujian di makmal dan menjumpai bahan pewarna tiruan di dalam kandungannya.

Rujukan akhbar:
News paper reference:
China daily
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010-03/31/content_9664992.htm
D. Bharath Reddy
Research scholar
Centre for drug research
USM, Pulau Penang
Malaysia 11800.

Kantoi hisap rokok

Ajoi seorang yang pandai berbelanja. Untuk keperluan hari raya dia dah shopping awal-awal utk beli t’shirt polo dan seluar jeans di mall agar raya nanti tak sengkek sgt.
Lepas penat shopping, dia pergi makan kat cafe. Sbg perokok tegar biasalah klu lepas makan mesti nak cari rokok. Dia meraba-raba poketnya , alamak rokok tertinggal kat keta ni, katanya.
Kemudian dia ternampak sebuah boothcart yang ada menjual rokok, apalagi laju jer dia sambar Dunhill 20 dgn lighter. Baru nak menyedut dia dihampiri pak guard.

Security: Maaf encik, di sini dilarang merokok , kan ni kawasan air cond.
Oleh kerana malu, dia cuba membetah pak guard tersebut.
Ajoi : Kalu tak boleh hisap rokok, naper kedai tu ada jual rokok?
Pak guard: Encik, kalau perhatikan di komplek ni, ada juga dijual kondom, tak bermakna boleh ‘ehem’ kat sinikan?
Ajoi: Kantoi ler pulak

Pantun 1 Malaysia

Salam semua...

Aku nak share ngn korg 1 pantun...mmg best n kreatif spe yg cipta pntun nie...Pantun nie dinamakan pantun 1 Malaysia...Tq pd Shahzilan cz tag aku tk pntun 2 kt facebook...


So pe tunggu lagi, baca smpai abs...Pas bca komen k? hehehe

Kisah Nabi Adam makan buah khuldi

Di sebuah sekolah, seorang Ustaz mengajar mengenai kisah Nabi Adam. Dia bercerita asal-usul manusia sehingga Nabi Adam diturunkan ke bumi kerana memakan buah khuldi bersama Hawa hasil hasutan Iblis.

Ustaz: Ok sekarang kamu faham tak kisah Nabi Adam?

Murid-murid : Faham Ustaz

Ustaz: Kalau faham, ustaz nak bagi satu soalan. Ajoi ..!(melihat Ajoi yang sedang berangan dari tadi)

Ajoi: Ya Ustaz. (Ajoi terperanjat dan anganan mengenai buah durian di dusun atuknya serta-merta hilang)

Ustaz: Kenapa Nabi Adam makan buah khuldi?

Ajoi: Err..(sambil garu kepala)

Ustaz: Tu la tadi saya mengajar kamu berangan. Jawab cepat, kenapa Nabi Adam makan buah khuldi?

Ajoi : Sebab buah durian belum musim Ustaz!

Satu kelas: Gelak berguling-guling

Kenapa begini jadinya??

Salam semua.....

Hari ini aku rsa sdh sgt2...nk tau kenapa? sbbnya dari hari ke sehari aku asyk dgr psl pembuangan bayi di merata tmpt...knapa r diorg 2 kjam sgt?? ne pegi perikemanusiaan mereka? Klu kita perhatikan, binatang pn syg kn ank mereka...npe kita sbgai manusia yg ade otak nie xtau nk menilai n berfikir ngn waras pe yg kita lakukan? Aku btl2 xphm ngn remaja zmn skng nie...Bkn xblh nk bersosial tp biarlah kne dgn tmptnya..Jgn smpai melampaui batasan syariat Islam...Ya Allah, aku memohon pada-Mu..berilah rahmat dan petunjuk kepada remaja2 ini...Setiap kelahiran yang dilahirkan di bumi ini ade keistimewaan masing2...Jgnlah dibuang mereka...Perhatikanlah video ini dimana saat seketul daging menjadi janin dan kemudian terbentuk daging dan kemudian menjadi manusia yang cukup sifatnya...Dia adalah bayi yang akan lahir ke dunia ini........

Wednesday, August 18, 2010

Darjat keikhlasan.....

Salam semua....

Semalam, sementara menunggu waktu tk berbuka, aku smpt dgr cerita dr ayhku tentang keikhlasan...Sungguh besar hikmah keikhlasan nie sbnrnya hinggakan Allah memberi ganjaran pahala bg org yg ikhlas...bg yg tidak ikhlas 2 bagaimana pula??Mari ikuti cerita ini dimana ianya merupakan kisah benar dari seorang sahabat....

Roshaizad berusia 38 tahun mempunyai seorang isteri berusia 32 tahun yang cantik dan baik hati. Suri rumahtangga sepenuhnya. Dikurniakan dua orang anak lelaki berusia 8 dan 6 tahun. Beliau berkerja di sebuah syarikat antarabangsa sebagai maintenance engineer di samping memegang jawatan sebagai penyelia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja sehinga lewat malam dan juga di hujung minggu.

Januari 2009, beliau telah terlibat di dalam kemalangan jalanraya sewaktu ke tempat kerja pada kira-kira jam 7.30 pagi.Kereta yang dipandunya bertembung dengan sebuah van kilang sewaktu dia cuba memotong sebuah van kilang yang lain di sebuah selekoh di Gurun, Kedah.

Beliau telah koma selama 3 hari dan dirawat di sebuah hospital pakar selama 47 hari lagi.Saya di antara orang yang awal sampai di hospital selepas mendapat panggilan dari isterinya. Saya juga di antara orang yang pertama dilihatnya selepas beliau sedar dari koma selepas isteri dan doktor yang merawatnya.

Sewaktu beliau koma

Beliau telah didatangi oleh seorang malaikat dan mengatakan padanya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja iaitu pada hari Ahad, jam 1.45 petang.Walau bagaimanapun Allah akan menangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 orang yang mendoakan secara ikhlas akan panjang usianya. Beliau agak kebinggungan ketika itu.Beliau bertanyakan sudah ada berapa orangkah yang mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab malaikat itu hanya baru 3 orang. Malaikat menunjukkan sesiapakah orang-orang itu. Dilihatnya insan itu ialah isteri beliau yang bercucuran airmata sejak hari pertama lagi beliau di hospital itu dan juga kedua anak beliau yang sedang tidur tergolek di kerusi menunggu pesakit di luar wad.

Malaikat itu juga telah memperlihatkan akan mereka yang mendoakannya iaitu kawan-kawannya termasuk saya, ahli kariah masjid yang membacakan surah yasin untuknya. Ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rakan sepejabat. Kesemua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tetapi tidak diterima oleh Allah. Beliau bertanya kepada malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka.

Masa kian suntuk. Dia pun tidak tahu mengapa malaikat memperuntukkan masa yang begitu singkat kepadanya untuk hidup di dunia ini. Apa yang terjadi padanya kini. Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu yang kian menghampiri jam 1.45 petang.Hanya tinggal 10 minit lagi. Adalah mustahil untuk mencari 47 orang yang ikhlas mendoakan panjang usianya dalam masa sesingkat itu. Dia bertanyakan malaikat itu, adakah tuan akan mencabut nyawa sekiranya saya gagal mendapat 47 orang berkenaan, Jawan Malaikat “Ya:.

Kurang dari 1 minit, malaikat menghampirinya dan berkata, Allah mengkabulkan doa mereka yang mendoakan panjang usia anda. Anda berjaya mendapat 50 orang ikhlas yang berbuat demikian. Roshaizad bertanya, siapakah orang-orang itu. Malaikat menunjukkan mereka itu. Mereka adalah jemaah anak yatim yang baru saja menunaikan solat dzohor sebentar tadi dan berdoa untuk anda. Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pada bulan Ramadhan yang lalu dan pernah menghulurkan bantuan kewangan. Mereka telah terbaca di dalam akhbar harian berkenaan kemalangan anda dan dzhor tadi mereka telah bersolat dan berdoa untuk anda. Doa ikhlas mereka diterima Allah swt. Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 petang Roshaizad tersedar dari komanya dan meraung kesedihan.

Isteri beliau yang ada di sisinya turut menanggis dan juga saya. Saya sebenarnya tidak tahu pada ketika itu apa yang berlaku padanya di dalam komanya dan mengapa beliau menanggis selepas sedar dari komanya.

Setelah beberapa ketika barulah cerita di atas ini diceritakan pada saya untuk tatapan anda sekelian.

Apa yang disesalkan:

1.Beliau telah mengabaikan masa santai bersama isteri dan anaknya kerana mengejar duit dan tanggungjawab kerja. Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat sayang padanya dan doanya amat ikhlas.

2.Dia telah mengabaikan tanggungjawab sosial dengan jiran dan masyarakat sekeliling dan ini menyebabkan mereka tidak ada rasa kasih pada saya kalaupun saya mati

3.Dia telah mengabaikan dan tidak menepati janji-janji pada kawan-kawan sehingga kawan-kawannya marah padanya dan sehingga doanya tidak ikhlas. termasuk dengan saya.

4.Beliau jarang pergi masjid kecuali pada hari Jumaat dan ini menyebabkan jemaah masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doanya tiada keikhlasan

5.Beliau jarang memberi sedekah dan amal jariah. Nasiblah sumbangan ke rumah anak yatim yang diberikan tempoh hari atas desakan isteri beliau.

6.Beliau jarang bertolak ansur dengan kakitangannya walaupun hal-hal yang remeh. Ini menyebabkan kakitangannya membencinya dan doa mereka juga tiada keikhlasan.

7.Beliau jarang berkunjung ke rumah adik beradik dan takut adik beradik meminjam wang dengannya. Ini menyebabkan juga tiada keikhlasan dari mereka.

8.Beliau banyak kali menyakiti hati hati ke dua ibubapanya kerana tidak menunaikan janji untuk balik ke kampung pada hari-hari tertentu lantaran kerja beliau. Ini menyebabkan ibubapanya marah. Kes ini hanya Allah yang tahu.

9.Beliau gagal menunaikan solat pada waktunya lantaran kerja beliau atau adakalanya tertinggal terus terutamanya solat Asar

10.Beliau tidak menunaikan zakat walaupun beliau memang layak berbuat demikian.

Sahabat:

Allah masih sayang pada sahabat saya ini ataupun ianya untuk memberi pengajaran pada kita melalui tulisan saya ini. Ambillah ikhtibar dari cerita ini.Sahabat saya ini masih gagal untuk mendapatkan perlindungan takaful disebabkan oleh kemalangan dan kecederaannya.

Dirikan solat tepat pada waktunya, keluarkanlah zakat. Luangkan masa bersama keluarga.Imarahkan masjid selalu. Baliklah selalu lihat wajah ibubapa kerana Allah akan memberikan pahala ke atas perbuatan kita itu. Berbaiklah dengan jiran dan kenalilah mereka.Bertolak ansurlah dengan mereka yang memerlukan. Ingat! kita akan dapat apa yang kita telah beri. Selalulah memberi…

Monday, August 9, 2010

Salam Ramadhan

Salam...

Hari nie aku nk 2lis psl bulan ramadhan...Yelah 2 hari lg nk pose da...Rasa srnk sgt2 cz pd bulan nie r kita dpt mempelbagaikan amalan kita kerana kita da xpk psl nk mkn n nk mnm...Tgk r skng nie, cnthnya xjauh kt sklh aku jk...Dorg msg2 da plan prgrm tk pelajar di bulan Ramadhan nie...Bukan stkt ngn pljr jk, tp guru-guru jga ade prgrm...Hmm hebatkn org kita...Tp walau pe pn, tahniah kerna mereka nie ade smgt tk lakukan ibadah2 tersebut...Seperti buat tahlil, tadarus Al-Quran, Solat Dhuha...Alhamdulillah ade jga sklh yg wt prgrm sebegini...

Ckp psl bulan Ramadhan nie, aku sungguh2 teruja ngn kehadirannya...Dalam bulan ramadhan nie gk r yg mengajar kita dugaan dan cbaran, menguji tahap keimanan,kesabaran dan lain2...Npe sya ckp cm2?? Cuba pk sejenak....

Baiklah mari kita hayati sejenak pe hikmah bulan ramadhan nie pada kita....

Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Letter).

Seperti yang diungkapkan Bediuzzaman Said Nursi kepada kita melalui kalimat yang indah ini, bulan Ramadhan mempunyai kuasa suci bagi perayaan umat Islam. Umat Islam yang bertakwa dan hidupnya sentiasa mencari keredhaan Allah tidak akan mengabaikan kewajipannya untuk berpuasa sepanjang bulan ini dengan penuh semangat dan keghairahan.

Puasa, seperti yang diwajibkan Allah "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah: 183) dan "...berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" (Surah al-Baqarah: 184) merupakan tugas yang tidak ternilai faedahnya bagi umat Islam. Kewajipan yang dilaksanakan oleh semua umat Islam akan meningkatkan semangat perpaduan di kalangan mereka yang bertebaran di serata alam. Kenyataan ini berdasarkan dengan aktiviti yang dilakukan bersama-sama ini sekaligus menguatkan kekuatan spiritual. Nabi Muhammad s.a.w. juga memperincikan kepentingan Ramadhan seperti berikut:

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).

Berpuasa menjadi peluang keemasan bagi orang beriman yang benar-benar takutkan Allah dan kesempatan dimanfaatkan untuk mendekatkan diri pada-Nya. Melaksanakan perintahnya dengan bersabar menahan lapar sepanjang hari selepas melewatkan sahur dan sebelum menyegerakan berbuka menjadi bukti menuntut keredhaan Allah. Disebabkan itulah, orang Islam yang istiqomah mencari keredhaan Allah akan meraikan bulan ini dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Sepanjang bulan ini juga umat Islam akan memastikan setiap langkahnya dipenuhi dengan amalan-amalan yang diturunkan Allah selain menunaikan yang diwajibkan.

Tidak kurang juga mereka yang tidak mengamalkan hidup secara Islami di hari lain akan mengubah perilaku dengan berpuasa sepanjang Ramadhan. Ini kerana mereka percaya Allah akan membersihkan dan menyucikan kesalahan mereka dengan menunaikan kewajipan ini. Dengan itu, secara tidak langsung bulan ini bermakna seseorang itu akan mendekati agamanya dan meninggalkan perbuatan buruk yang dilakukannya.

Bulan ini juga sesungguhnya telah menurunkan kadar jenayah dengan peratusan yang tinggi di seluruh negara Islam. Penipuan, pengkhianatan, fitnah dan umpat mengumpat akan ditinggalkan kerana mereka menyedari akan larangan ketika berpuasa. Semangat dan keazaman mereka untuk berfikir dan melakukan perbuatan baik juga meningkat. Dalam erti kata lain, berpuasa seperti memandu mereka untuk berfikir sesuatu yang tidak pernah terlintas langsung di minda mereka. Bagi sesetengah individu pula, bulan ini digunakan untuk berehat sambil melakukan amal yang soleh dan perbuatan mulia.

Di dalam kalimat yang lain, Bediuzzaman Said Nursi menerangkan bagaimana semua pancaindera orang berpuasa beralih arah dalam pengabdian:

Kejayaan yang bermakna ketika berpuasa ialah dengan menjadikan semua pancaindera dan organ seperti mata, telinga, hati, dan fikiran turut sama berpuasa bersama-sama perut. Dengan ini akan mengelakkannya dari melakukan perkara yang sia-sia dan mendorongnya melakukan amalan pengabdian.

Salah satu hikmah dari berpuasa ialah membolehkan seseorang itu menzahirkan kesyukuran di atas segala rahmat yang Allah limpahkan. Musibatlah bagi mereka yang menggunakan sewenangnya rahmat Allah tetapi tidak tahu untuk berterima kasih pada yang memberi. Bagi mereka semua rahmat ini merupakan hak yang memang patut diterimanya. Allah banyak menyarankan kepada hamba-Nya di dalam Al-Quran supaya sentiasa bersyukur di atas rahmat yang dikurnai-Nya. Allah juga berjanji akan melipatgandakan rahmat bagi mereka yang bersyukur.

Orang yang berpuasa juga akan dilindungi Allah dari segala hasutan syaitan untuk melupakan manusia dari bersyukur. Mereka yang tidak pernah merenung untuk berfikir berapa banyak kurniaan yang telah Allah turunkan akan mula mengucapkan syukur berulang kali di atas segala peluang dan kesihatan yang dikecapinya. Bediuzzaman Said Nursi megatakan bahawa berpuasa di bulan Ramadhan adalah "kunci kepada kebenaran, keikhlasan, kemuncak dan kesejagatan syukur".

Tambahan pula, mereka yang berpuasa akan merasai betapa kerdilnya dirinya di hadapan Allah dan memahami betapa perlunya dirinya kepada Allah. Segala desakan nafsunya menjadi lemah dan kesombongannya bertukar luntur. Memetik dari buku Bediuzzaman Said Nursi:

Bulan Ramadhan akan mengubah jiwa naluri seseorang. Dari sekaya-kaya menjadi semiskin-miskin kerana memahami bahawa harta itu bukan miliknya malah kepunyaan semua orang. Dirasakan juga dirinya tidaklah merdeka tetapi adalah hamba. Diketahui sekiranya tidak diterima sebarang arahan, tidak akan berupaya melakukan sebarang kerja mudah dan senang ibarat tidak dapat menyentuhkan tangan ke dalam air.

Selain pelbagai faedah yang diperolehi dari berpuasa, kesabaran juga antara karakter yang boleh dipupuk dan meyakini kesengsaraan itu mendidik untuk memajukan seseorang. Sebab itulah Bediuzzaman Said Nursi mengatakan: "puasa itu merupakan penawar bagi mereka yang kurang kesabaran dan kurang ketahanan walaupun digabungkan masalah dua orang dalam satu individu". Semua ganjaran yang Allah janjikan akan dikurniakan bagi mereka yang memenuhi kewajipan dengan berpuasa untuk meningkatkan keimanan kepada-Nya. Semua ganjaran ini merupakan balasan di atas ketaatan kepada agama yang dilakukan dengan penuh semangat walaupun orang lain tidak tahu betapa payahnya ketika berhadapan dengan kelaparan ini.Apa yang dijelaskan tidaklah merangkumi semua faedah yang diperolehi dari bulan Ramadhan dan puasa. Ada banyak lagi kebaikan yang tidak kita ketahui atau tidak dihargai tetapi Allah tetap mengurniakannya pada kita di sebalik kewajipan puasa itu.

Friday, August 6, 2010

Hari Bersejarah....
























Salam....

Pada 6-9 Julai lalu...aku rsa sungguh bahagia sgt cz dpt g bercuti ngn husband aku...Nk kta g honeymoon r cz dr mula kawen aku xpnh g bercuti mna2...masing2 sbk ngn kje...Pulak 2 husband aku nie kje kt kl, aku plak kt jhr..ne xnya...jmpa pn ari mnggu jk..Sadisnya la hai cter aku nie..Tp pe pn aku ttp bahagia cz dia xpnh abaikan aku, alaupn kkdg berpidato atau berceramah, kami ttp saling syg antra 1 sama len...

Hmm...bese r 2 adat resam berkahwin..pasti ade manis dan pahit...Hmm kami memilih tmpt tk g honeymoon kt Langkawi, 2 jk yg kami mmpu..tp ttp best n srnk...yela aku xsmpai lg kt langkawi, bkn aku jk tp suamiku pn xsmpai lg...Jd rsa teruja n srnk sgt2 bla smpai sna...

Selama 3 hari 2 malam kami kt sna...Smpat r jelajah 1 langkawi 2, mna xnya hari pertama jk kami da abs psing 1 langkawi, hampir suma tmpt famous kami pergi...Hari kedua lak kami ikut travel ke 3 pulau yg ternama, antaranya pulau dayang bunting...Aku xlpskn peluang tk amik faedah dr pe org ckp klu mnum air kt pulau dayang bunting 2 bg org yg nk ank, Insyaallah dpt...heheh...

Pe2 pn, pengalaman yg plg aku xdpt lpakan adelah...masa nek kabel car...hehehe pucat lesi muka laki aku msa keta 2 mla bergerak...Aku xksh cz da pnh nek sblm nie...tp nek rmai2 r..pe pn aku xrsa gayat pn...Kelakar sgt2 bla teringt peristiwa 2...Sempat snap gmbo msa muka dia gayat...Heheh, pnakut gk rupanya laki aku nie..Anyway pe yg pnting kami dpt pergi dan balik ngn selamat...Terima kasih kami ucapkan pd En.Karim cz support kami g honeymoon...Rasa beruntung sgt2 cz ada org nk support...hehehe




Grooveshark Widgets - Music Playlists for Your MySpace & Blog

Grooveshark Widgets - Music Playlists for Your MySpace & Blog

Thursday, August 5, 2010

My Hepi Day Today

Salam semua...Today i've got a good news...i Dont know how i want to say...i feel very happy cz my husband talk to me dat he can transfer to johor at dis monday...Thank god...Ya Allah aku bersyukur sgt2..akhirnya doaku dimakbulkan...Sesungguhnya Kaulah tempat aku bergantung harap sepenuhnya Ya Allah...So Miracle...

Tuesday, August 3, 2010

Seronok giler

Salam suma....hahaha seronok giler ari nie, dpt tgk citer Epilog Syurga Cinta...Comelnya dak Mia 2...heheh..sj jk 2lis nie boring sesangat cz husband da r jauh...aduhai, seksa rsanya duk jauh ngn husband cmnie...Abg...syg rndu sgt2 kt abg nie...Mdah2an abg dpt pndah jhr blik...
Related Posts with Thumbnails