Semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.~Khalifah Abdul Malik Bin Marwan~
RSS

ShoutMix chat widget

My Heartbeat

Followers

About Me

My photo
Muar, Johor Darul Takzim, Malaysia
Ahlan Wasahlan Ilaikum...Nama diberi Nurul Ain Binti Ramlan. Berasal dari Negeri Johor. Menetap di Qrts ILP Ledang Muar. Merupakan graduan dari Universiti Darul Iman Malaysia dalam jurusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam (Syariah).Sudah berkahwin dengan insan bernama Muhamad Ridhzuan Bin Rosli pada 13 Mac 2010.

Saturday, December 18, 2010

TemuDuga KPLI J-Qaf

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Bismillah......Alhamdulillah, syukur pda Allah sbb dpt ke temuduga KPLI...Aku kne g tmuduga 2 21.12.2010...Harap2 sgalanya berjalan dgn lncar.. Yela mana taknya da 2 kali aku g tmuduga tp tau r npe, mayb xde rezeki..Lagipn akhr thn nie aku da tmt kontrak kje aku sbg Fasilitator Schoolnet kt SK Seri Jaya...

Hmm...aku sbnrnya xtau nk bca pe tk temuduga kali nie...Xde mood plak rsa nk stdy tk g tmuduga...Ya Allah jdkn r aku nie bdk yg rjin....Hmm anyway aku ttp akn stdy gk...Ade Spe2 yg nk share solana tk temuduga KPLI J-Qaf nie????

Monday, November 8, 2010

Karangan terbaik UPSR 2007 Karangan budak darjah 4

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....


Hari nie nk share 1 karangan yg buat aku ketawa terguling-guling...hehehe...jom kita baca sesama ok???!!!

           Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

          Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

         Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

         Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di GentingHighlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.

         Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.
Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

          Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

Friday, November 5, 2010

Family in Langkawi...

Dengan Nama Allah Yng Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Tanggal 1hb November 2010...tarikh nie cm r keramat sgt bg aku...hahaha xde r, sbnrnya trikh konvo adk aku kt UUM Sintok Kedah...Tp sblm g konvo dia aku ngn Family g jln2 cri mkn kt Langkawi dlu...Srnk sgt dpt jejalan nie....Hehehe.... Naik feri dh lewat msa 2...kul 10.00 pagi nek Feri smpai Langkawi kul 12 tghari....Smpai jk kt jeti Langkawi masing2 perut da kebulur, so p mkn dlu, Dorg yg len teringin nk mkn laksa kt Langkawi 2...Katanya sdp sgt sehingga Menjilat Jari Kaki...hehehe xde r tmbh jk nie....
Ni adk aku n kwn dia....

Sementara menuggu husband aku p amik Van.....haha knderaan sewa jk...
Pas mkn...kitaorg p shopping kt kdai Haji Ismail....huhu pe lg borong coklat ngn perlatan Dapur...heheh srnk giler....



Meriahnya tgk org bli brg kt kdai nie....
Wah coklat..Nyum nyum nyum......
Salah satu faktor org suka g Langkawi adlh bli coklat ngn brg peralatan dapur...cz hrganya mrh berbanding ngn semenanjung...Maklum r xkne cukai....hehehe so dorg joli sakan r jwbnya...

Ni mak ngn ayh aku...tgk r semangat giler plh brg...ish2..
Coklat Cadburry Bar = RM8.90...Nie promoter xbergaji...heheh xde r nie adk aku yg blaja kt UUM...bru First semester...             































Friday, October 29, 2010

Jual Notebook 1 Malaysia

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Pg2 lg aku da dgr radio sinar.fm cz suami aku suka dgr radio 2...Msa dlm perjalanan ke sekolah td aku terdengar berita mengenai PELAJAR JUAL NOTEBOOK 1 MALAYSIA.....Knapa r smpai jd cmnie??? Antara alasan yg diberitahu pemberita adalah pelajar 2 mengalami kemiskinan. Ade lg rakyat Malaysia nie yg miskin...

Bila dgr cmnie aku rsa cm kesian pn ade, rsa grm pn ade...Agk2 r lau nk jual notebook 2 pn...Aku rsa cm xwajar jk pelajar 2 jual notebook 2 semata2 nk bantu keluarga yg miskin...Aku tgk kebanyakan org, bila da tau dia ssh kne r ikhtiar bagaimana tk jd senang...Tapi jgn r smpai pnjam wit ngn along...Cuba mulakan ngn wt bisnes kecil-kecilan...Modal 2 blh cri....Hmm ntahla...Kekadang aku takut duit hasil jual Notebook 2 bknnya wt bantu keluarga, wt joli plak nanti...


Tuesday, October 26, 2010

Roti Canai Terbang

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...
Guest What???? ari nie tepat kul 12.00 tgah malam...tetiba aku dgr org panggil aku..." Yang nk mkn x???" aku rsa cm dlm mimpi plak....Aku try celik mata aku...rupanya suamiku yg tnya nk mkn k x?...hahah aku tnya dia da smpai mna...nk tau dia ckp da smpai tongkang pechah da...Terkejut beruk aku...Aku rsa cm bru 5 minit aku tdo...ahahah 2 nmanya aku tdo mati...Pas2 aku tnya nk mkn pe nie?? nk tau dia ckp pe?? MAKAN ROTI CANAI TERBANG....
Hahaah...mesti korg xpnh dgrkn???aku pn cm xcye jk...Aku pn order r mkn roti telur ngn mnm air radix...hehehe...Aku tgk gk org yg tebar roti 2, tp xde pn trbang, rupanya bkn org yg sbnr...Tgh2 mkn 2 ade plak org wt permintaan tk wt roti cnai terbang....Aku jeling2 gk tgk tahap gaban k dia pnyer trbang 2...
Peeerrrgggghhhhh !!!!! mmg terbang....siap berjalan lagi org ngn roti 2...ahahah mesti korg xcye kn???kn ??? kn??? Lau xcye meh tgk sndri...dtg BP r lau nk tau...aku pn lh tnjukkan....bkn tnjukkan cra wtnya...tp aku tnjukkan kdainya kt ne....Hahaha....
Lh tahan gk sdpnyer roti cnai dia....Siap potong n berhias lg...xpnh aku mkn roti canai yg berhias cm bunga...Rsa rugi lak xamik gmbo td...keh keh keh....Tgk Vid nie Ok???

 
ni r kdai dia yg aku g mkn....


ni plak msa dia wt show kt jmptn kawen org...xkn beruk lak kn???

k r smpai cnie jk...Chow Cincau....hehehe bkn air cincau tau...Xdak jual...



Wednesday, October 20, 2010

Tugasku sbgai FS

Hari nie aku bertugas di SMK Pekan Baru....nk tau pe yg aku wt??? hahah kne ajar dak2 PMR Adobe Photoshop CS3 Lite...Rsa srnk sgt cz dpt mengajar dak sklh len...sbnrnya dr smlm lg aku kne bertugas kt sklh 2...hmm, tugas sbgai FS nie sbnrnya srnk lau kita berminat...yelah ne taknyerrr.....FS nie ditugaskan utk membudayakan ICT di sekolah yg dipilih oleh KPKK....cuma skng nie aku xtau pe status jwtn nie...smada lnjut 1 thn lg atau pengakhirnya akhr thn nie...cz msh smar2 lg...lgpn xde htm pth dr KPKK...pe2 pn kne r tggu...

FS nie bknnya bertanggungjawab pd pelajar jk....guru n komuniti stmpt pn terlibat...stkt nie prgrm ngn komuniti bru wt 2, 2 pn bwh Majlis Permuafaktan kami....tk individu pnyer aku xwt lg...hmm mggu dpn aku xtau nk aja k x dak2 sklh ulead 9 2...yela ne xnya...ulead nie kne bg msa pling komand pn 2 jam bru puas hati nk ngajar...stkt 1 jam jwbnyer xjd pe r...Alamak esk cti lak...nk tau npe??? hahah dpt calling td kta esk cuti cz jerebu di muar yg da truk sgt....pergghhhh bahaya giler nie...alamatnya ari jumaat r aku jmpa GB tk tnya smada lh k x nk aja dak2 thn nie wt FB....bese r...nie jk r yg aku lh wt stkt nie...xtau nk aja pe mggu dpn...heheh...

hmm ngantuk lak mta nie....nk stdy tk pksa MARA ari sbtu nie pn xde mood..xtau r npe..esk xtau nk wtpe...lgpn kt umah mertua, da r srg2...adeh mati kutu aku kali nie...lau umah sndri 2 ok gk r...lh wt pe yg ptut....aku ingt esk nk g library jk r...nk cri bhn tk wt master aku....2 pn lau husband aku nk anta...heheh..k r smpai cnie jk r celoteh aku....ngantuk lak...wassalam...

Thursday, August 19, 2010

LD VENUS Gold

Kecantikan dari Dalaman

Hormon membentuk sistem endokrin dan bertanggungjawab untuk fungsi perkembangan, pertumbuhan, metabolisme dan penghasilan sepanjang hayat wanita. Perubahan fisiologi sering disebabkan pergolakan hormon semasa fasa kritikal baligh, mentruasi, kehamilan dan menopaus untuk menunjukkan keperluan berbeza badan, justeru mempengaruhi kualiti kehidupan.
Dalam perubatan Cina, organ hati, buah pinggang, sistem endokrin dan penghasilan adalah saling berkaitan dan memberikan nutrien kepada sistem ini dalam kombinasi holistik herba dapat membantu memperbaiki kesihatan keseluruhan di samping menghapuskan simptom fisiologi spesifik atau ketidakselesaan.
LD-Venus Gold diformulasikan menggunakan formula herba teruji dengan herba Cina bergred tinggi seperti Dang Gui, Dang Shen, Dan Shen, Bai jiang Cao, Yi Mu Cao dan Huang Qi untuk membantu mengawal atur kitaran haid, memperkaya darah, membantu dalam pemulihan selepas bersalin dan mungkin menawarkan kelegaan kepada wanita yang mengalami menopaus.
LD-Venus Gold dipek dalam botol kecil dan tidak memerlukan persediaan atau dididihkan. Ia disijilkan halal dan tidak mengandungi hormon, bahan kimia atau ramua tiruan.

Kandungan
20 botol dalam sekotak

Perhatian :
** Ibu mengandung dan wanita dalam tempoh haid dinasihatkan untuk berhenti mengambil LD~VENUS GOLD. Dinasihatkan untuk bermula 2-3 hari selepas berakhirnya kitaran haid

LD ESTEEM

Menonjolkan Kewanitaan Anda

Hormon membentuk sistem endokrin dan bertanggungjawab untuk fungsi perkembangan, pertumbuhan, metabolisme dan penghasilan sepanjang hayat wanita. Perubahan fisiologi sering disebabkan pergolakan hormon semasa fasa kritikal baligh, mentruasi, kehamilan dan menopaus untuk menunjukkan keperluan berbeza badan, justeru mempengaruhi kualiti kehidupan.
Dalam perubatan Cina, organ hati, buah pinggang, sistem endokrin dan penghasilan adalah saling berkaitan dan memberikan nutrien kepada sistem ini dalam kombinasi holistik herba dapat membantu memperbaiki kesihatan keseluruhan di samping menghapuskan simptom fisiologi spesifik atau ketidakselesaan.
LD-Esteem diformulasikan menggunakan formula herba teruji dengan herba Cina bergred tinggi seperti Nu Zhen Zi, Wang Bu Liu Xing, Huang Qi, Gan Cao dan madu yang membantu menggiatkan darah, menyuburkan tenaga ‘yin’ dan membantu menyuburkan kawasan dada atas.
LD-Esteem dipek dalam botol kecil dan tidak memerlukan persediaan atau dididihkan. Ia disijilkan halal dan tidak mengandungi hormon, bahan kimia atau ramua tiruan.

Kandungan
20 botol dalam sekotak

Kacang hijau tiruan di Tesco

Bagi mereka yang suka makan makanan ringan ataupun jajan atau yang mempunyai kebiasaan untuk membeli jajan untuk anak-anak anda, harap ambil perhatian dari analisa seorang ahli makmal di USM berkenaan kacang hijau.
Seperti yang terdapat di pasaran, makanan ringan kacang hijau terdapat beberapa jenis dari pelbagai jenama. Antaranya kacang hijau manis sahaja dan kacang hijau bersalut tepung dan sebagainya.
Kacang hijau mengandungi dua kali ganda protein dari sayur-sayuran, malah boleh jadi pengganti daging.Tiga suku cawan kacang memberikan 6 gram protein,tiamin plus , riboflavin, niacin, kalsium, besi, fosforus, kalium dan 645 unit vitamin A.
Kacang hijau tiruan di Tesco Kacang hijau tiruan di Tesco

Malangnya sebahagian besar industri makanan ringan di negara-negara membangun berlaku penipuan dengan
kacang hijau palsu yang terdiri dari racun bahan kimia (pewarna). Industri-industri ini menyediakan kacang seperti kacang rebus yang berwarna coklat (lebih murah) kemudian merendamnya dalam larutan pewarna semalaman.
Kacang hijau tiruan di TescoSemua bahan kimia ini telah dilarang oleh makanan AS pada tahun 1974 . Kesan dari pewarna kacang hijau palsu boleh merosakkan usus besar dan kanser pundi kencing.
Semua kacang hijau palsu dilarang di AS, Kanada, semua Negara Eropah dan negara-negara maju lain.
Pengenalan kacang hijau palsu:
1. Masukkan kacang hijau dalam air mendidih selama 30 saat, ternyata air bertukar kepada warna hijau.
2. Setelah makan kacang hijau palsu ini akan menyebabkan lidah anda mempunyai kesan berwarna hijau dan rasa pahit.
Gejala
1. Sakit perut.
2. Air kencing berubah menjadi seakan warna hijau.
3. Sakit kepala ringan.
Kajian kes:
Paket berikut ini dibeli oleh seorang pakar dalam kajian dadah USM daripada Tesco , Pulau Pinang pada tarikh 4 Julai 2010.
Kacang hijau tiruan di Tesco
Kacang hijau tiruan di Tesco
Kacang hijau tiruan di Tesco
Kacang hijau tiruan di Tesco









Sebagai ahli kimia beliau membuat ujian di makmal dan menjumpai bahan pewarna tiruan di dalam kandungannya.

Rujukan akhbar:
News paper reference:
China daily
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010-03/31/content_9664992.htm
D. Bharath Reddy
Research scholar
Centre for drug research
USM, Pulau Penang
Malaysia 11800.

Kantoi hisap rokok

Ajoi seorang yang pandai berbelanja. Untuk keperluan hari raya dia dah shopping awal-awal utk beli t’shirt polo dan seluar jeans di mall agar raya nanti tak sengkek sgt.
Lepas penat shopping, dia pergi makan kat cafe. Sbg perokok tegar biasalah klu lepas makan mesti nak cari rokok. Dia meraba-raba poketnya , alamak rokok tertinggal kat keta ni, katanya.
Kemudian dia ternampak sebuah boothcart yang ada menjual rokok, apalagi laju jer dia sambar Dunhill 20 dgn lighter. Baru nak menyedut dia dihampiri pak guard.

Security: Maaf encik, di sini dilarang merokok , kan ni kawasan air cond.
Oleh kerana malu, dia cuba membetah pak guard tersebut.
Ajoi : Kalu tak boleh hisap rokok, naper kedai tu ada jual rokok?
Pak guard: Encik, kalau perhatikan di komplek ni, ada juga dijual kondom, tak bermakna boleh ‘ehem’ kat sinikan?
Ajoi: Kantoi ler pulak

Pantun 1 Malaysia

Salam semua...

Aku nak share ngn korg 1 pantun...mmg best n kreatif spe yg cipta pntun nie...Pantun nie dinamakan pantun 1 Malaysia...Tq pd Shahzilan cz tag aku tk pntun 2 kt facebook...


So pe tunggu lagi, baca smpai abs...Pas bca komen k? hehehe

Kisah Nabi Adam makan buah khuldi

Di sebuah sekolah, seorang Ustaz mengajar mengenai kisah Nabi Adam. Dia bercerita asal-usul manusia sehingga Nabi Adam diturunkan ke bumi kerana memakan buah khuldi bersama Hawa hasil hasutan Iblis.

Ustaz: Ok sekarang kamu faham tak kisah Nabi Adam?

Murid-murid : Faham Ustaz

Ustaz: Kalau faham, ustaz nak bagi satu soalan. Ajoi ..!(melihat Ajoi yang sedang berangan dari tadi)

Ajoi: Ya Ustaz. (Ajoi terperanjat dan anganan mengenai buah durian di dusun atuknya serta-merta hilang)

Ustaz: Kenapa Nabi Adam makan buah khuldi?

Ajoi: Err..(sambil garu kepala)

Ustaz: Tu la tadi saya mengajar kamu berangan. Jawab cepat, kenapa Nabi Adam makan buah khuldi?

Ajoi : Sebab buah durian belum musim Ustaz!

Satu kelas: Gelak berguling-guling

Kenapa begini jadinya??

Salam semua.....

Hari ini aku rsa sdh sgt2...nk tau kenapa? sbbnya dari hari ke sehari aku asyk dgr psl pembuangan bayi di merata tmpt...knapa r diorg 2 kjam sgt?? ne pegi perikemanusiaan mereka? Klu kita perhatikan, binatang pn syg kn ank mereka...npe kita sbgai manusia yg ade otak nie xtau nk menilai n berfikir ngn waras pe yg kita lakukan? Aku btl2 xphm ngn remaja zmn skng nie...Bkn xblh nk bersosial tp biarlah kne dgn tmptnya..Jgn smpai melampaui batasan syariat Islam...Ya Allah, aku memohon pada-Mu..berilah rahmat dan petunjuk kepada remaja2 ini...Setiap kelahiran yang dilahirkan di bumi ini ade keistimewaan masing2...Jgnlah dibuang mereka...Perhatikanlah video ini dimana saat seketul daging menjadi janin dan kemudian terbentuk daging dan kemudian menjadi manusia yang cukup sifatnya...Dia adalah bayi yang akan lahir ke dunia ini........

Wednesday, August 18, 2010

Darjat keikhlasan.....

Salam semua....

Semalam, sementara menunggu waktu tk berbuka, aku smpt dgr cerita dr ayhku tentang keikhlasan...Sungguh besar hikmah keikhlasan nie sbnrnya hinggakan Allah memberi ganjaran pahala bg org yg ikhlas...bg yg tidak ikhlas 2 bagaimana pula??Mari ikuti cerita ini dimana ianya merupakan kisah benar dari seorang sahabat....

Roshaizad berusia 38 tahun mempunyai seorang isteri berusia 32 tahun yang cantik dan baik hati. Suri rumahtangga sepenuhnya. Dikurniakan dua orang anak lelaki berusia 8 dan 6 tahun. Beliau berkerja di sebuah syarikat antarabangsa sebagai maintenance engineer di samping memegang jawatan sebagai penyelia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja sehinga lewat malam dan juga di hujung minggu.

Januari 2009, beliau telah terlibat di dalam kemalangan jalanraya sewaktu ke tempat kerja pada kira-kira jam 7.30 pagi.Kereta yang dipandunya bertembung dengan sebuah van kilang sewaktu dia cuba memotong sebuah van kilang yang lain di sebuah selekoh di Gurun, Kedah.

Beliau telah koma selama 3 hari dan dirawat di sebuah hospital pakar selama 47 hari lagi.Saya di antara orang yang awal sampai di hospital selepas mendapat panggilan dari isterinya. Saya juga di antara orang yang pertama dilihatnya selepas beliau sedar dari koma selepas isteri dan doktor yang merawatnya.

Sewaktu beliau koma

Beliau telah didatangi oleh seorang malaikat dan mengatakan padanya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja iaitu pada hari Ahad, jam 1.45 petang.Walau bagaimanapun Allah akan menangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 orang yang mendoakan secara ikhlas akan panjang usianya. Beliau agak kebinggungan ketika itu.Beliau bertanyakan sudah ada berapa orangkah yang mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab malaikat itu hanya baru 3 orang. Malaikat menunjukkan sesiapakah orang-orang itu. Dilihatnya insan itu ialah isteri beliau yang bercucuran airmata sejak hari pertama lagi beliau di hospital itu dan juga kedua anak beliau yang sedang tidur tergolek di kerusi menunggu pesakit di luar wad.

Malaikat itu juga telah memperlihatkan akan mereka yang mendoakannya iaitu kawan-kawannya termasuk saya, ahli kariah masjid yang membacakan surah yasin untuknya. Ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rakan sepejabat. Kesemua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tetapi tidak diterima oleh Allah. Beliau bertanya kepada malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka.

Masa kian suntuk. Dia pun tidak tahu mengapa malaikat memperuntukkan masa yang begitu singkat kepadanya untuk hidup di dunia ini. Apa yang terjadi padanya kini. Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu yang kian menghampiri jam 1.45 petang.Hanya tinggal 10 minit lagi. Adalah mustahil untuk mencari 47 orang yang ikhlas mendoakan panjang usianya dalam masa sesingkat itu. Dia bertanyakan malaikat itu, adakah tuan akan mencabut nyawa sekiranya saya gagal mendapat 47 orang berkenaan, Jawan Malaikat “Ya:.

Kurang dari 1 minit, malaikat menghampirinya dan berkata, Allah mengkabulkan doa mereka yang mendoakan panjang usia anda. Anda berjaya mendapat 50 orang ikhlas yang berbuat demikian. Roshaizad bertanya, siapakah orang-orang itu. Malaikat menunjukkan mereka itu. Mereka adalah jemaah anak yatim yang baru saja menunaikan solat dzohor sebentar tadi dan berdoa untuk anda. Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pada bulan Ramadhan yang lalu dan pernah menghulurkan bantuan kewangan. Mereka telah terbaca di dalam akhbar harian berkenaan kemalangan anda dan dzhor tadi mereka telah bersolat dan berdoa untuk anda. Doa ikhlas mereka diterima Allah swt. Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 petang Roshaizad tersedar dari komanya dan meraung kesedihan.

Isteri beliau yang ada di sisinya turut menanggis dan juga saya. Saya sebenarnya tidak tahu pada ketika itu apa yang berlaku padanya di dalam komanya dan mengapa beliau menanggis selepas sedar dari komanya.

Setelah beberapa ketika barulah cerita di atas ini diceritakan pada saya untuk tatapan anda sekelian.

Apa yang disesalkan:

1.Beliau telah mengabaikan masa santai bersama isteri dan anaknya kerana mengejar duit dan tanggungjawab kerja. Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat sayang padanya dan doanya amat ikhlas.

2.Dia telah mengabaikan tanggungjawab sosial dengan jiran dan masyarakat sekeliling dan ini menyebabkan mereka tidak ada rasa kasih pada saya kalaupun saya mati

3.Dia telah mengabaikan dan tidak menepati janji-janji pada kawan-kawan sehingga kawan-kawannya marah padanya dan sehingga doanya tidak ikhlas. termasuk dengan saya.

4.Beliau jarang pergi masjid kecuali pada hari Jumaat dan ini menyebabkan jemaah masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doanya tiada keikhlasan

5.Beliau jarang memberi sedekah dan amal jariah. Nasiblah sumbangan ke rumah anak yatim yang diberikan tempoh hari atas desakan isteri beliau.

6.Beliau jarang bertolak ansur dengan kakitangannya walaupun hal-hal yang remeh. Ini menyebabkan kakitangannya membencinya dan doa mereka juga tiada keikhlasan.

7.Beliau jarang berkunjung ke rumah adik beradik dan takut adik beradik meminjam wang dengannya. Ini menyebabkan juga tiada keikhlasan dari mereka.

8.Beliau banyak kali menyakiti hati hati ke dua ibubapanya kerana tidak menunaikan janji untuk balik ke kampung pada hari-hari tertentu lantaran kerja beliau. Ini menyebabkan ibubapanya marah. Kes ini hanya Allah yang tahu.

9.Beliau gagal menunaikan solat pada waktunya lantaran kerja beliau atau adakalanya tertinggal terus terutamanya solat Asar

10.Beliau tidak menunaikan zakat walaupun beliau memang layak berbuat demikian.

Sahabat:

Allah masih sayang pada sahabat saya ini ataupun ianya untuk memberi pengajaran pada kita melalui tulisan saya ini. Ambillah ikhtibar dari cerita ini.Sahabat saya ini masih gagal untuk mendapatkan perlindungan takaful disebabkan oleh kemalangan dan kecederaannya.

Dirikan solat tepat pada waktunya, keluarkanlah zakat. Luangkan masa bersama keluarga.Imarahkan masjid selalu. Baliklah selalu lihat wajah ibubapa kerana Allah akan memberikan pahala ke atas perbuatan kita itu. Berbaiklah dengan jiran dan kenalilah mereka.Bertolak ansurlah dengan mereka yang memerlukan. Ingat! kita akan dapat apa yang kita telah beri. Selalulah memberi…

Monday, August 9, 2010

Salam Ramadhan

Salam...

Hari nie aku nk 2lis psl bulan ramadhan...Yelah 2 hari lg nk pose da...Rasa srnk sgt2 cz pd bulan nie r kita dpt mempelbagaikan amalan kita kerana kita da xpk psl nk mkn n nk mnm...Tgk r skng nie, cnthnya xjauh kt sklh aku jk...Dorg msg2 da plan prgrm tk pelajar di bulan Ramadhan nie...Bukan stkt ngn pljr jk, tp guru-guru jga ade prgrm...Hmm hebatkn org kita...Tp walau pe pn, tahniah kerna mereka nie ade smgt tk lakukan ibadah2 tersebut...Seperti buat tahlil, tadarus Al-Quran, Solat Dhuha...Alhamdulillah ade jga sklh yg wt prgrm sebegini...

Ckp psl bulan Ramadhan nie, aku sungguh2 teruja ngn kehadirannya...Dalam bulan ramadhan nie gk r yg mengajar kita dugaan dan cbaran, menguji tahap keimanan,kesabaran dan lain2...Npe sya ckp cm2?? Cuba pk sejenak....

Baiklah mari kita hayati sejenak pe hikmah bulan ramadhan nie pada kita....

Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Letter).

Seperti yang diungkapkan Bediuzzaman Said Nursi kepada kita melalui kalimat yang indah ini, bulan Ramadhan mempunyai kuasa suci bagi perayaan umat Islam. Umat Islam yang bertakwa dan hidupnya sentiasa mencari keredhaan Allah tidak akan mengabaikan kewajipannya untuk berpuasa sepanjang bulan ini dengan penuh semangat dan keghairahan.

Puasa, seperti yang diwajibkan Allah "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah: 183) dan "...berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" (Surah al-Baqarah: 184) merupakan tugas yang tidak ternilai faedahnya bagi umat Islam. Kewajipan yang dilaksanakan oleh semua umat Islam akan meningkatkan semangat perpaduan di kalangan mereka yang bertebaran di serata alam. Kenyataan ini berdasarkan dengan aktiviti yang dilakukan bersama-sama ini sekaligus menguatkan kekuatan spiritual. Nabi Muhammad s.a.w. juga memperincikan kepentingan Ramadhan seperti berikut:

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).

Berpuasa menjadi peluang keemasan bagi orang beriman yang benar-benar takutkan Allah dan kesempatan dimanfaatkan untuk mendekatkan diri pada-Nya. Melaksanakan perintahnya dengan bersabar menahan lapar sepanjang hari selepas melewatkan sahur dan sebelum menyegerakan berbuka menjadi bukti menuntut keredhaan Allah. Disebabkan itulah, orang Islam yang istiqomah mencari keredhaan Allah akan meraikan bulan ini dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Sepanjang bulan ini juga umat Islam akan memastikan setiap langkahnya dipenuhi dengan amalan-amalan yang diturunkan Allah selain menunaikan yang diwajibkan.

Tidak kurang juga mereka yang tidak mengamalkan hidup secara Islami di hari lain akan mengubah perilaku dengan berpuasa sepanjang Ramadhan. Ini kerana mereka percaya Allah akan membersihkan dan menyucikan kesalahan mereka dengan menunaikan kewajipan ini. Dengan itu, secara tidak langsung bulan ini bermakna seseorang itu akan mendekati agamanya dan meninggalkan perbuatan buruk yang dilakukannya.

Bulan ini juga sesungguhnya telah menurunkan kadar jenayah dengan peratusan yang tinggi di seluruh negara Islam. Penipuan, pengkhianatan, fitnah dan umpat mengumpat akan ditinggalkan kerana mereka menyedari akan larangan ketika berpuasa. Semangat dan keazaman mereka untuk berfikir dan melakukan perbuatan baik juga meningkat. Dalam erti kata lain, berpuasa seperti memandu mereka untuk berfikir sesuatu yang tidak pernah terlintas langsung di minda mereka. Bagi sesetengah individu pula, bulan ini digunakan untuk berehat sambil melakukan amal yang soleh dan perbuatan mulia.

Di dalam kalimat yang lain, Bediuzzaman Said Nursi menerangkan bagaimana semua pancaindera orang berpuasa beralih arah dalam pengabdian:

Kejayaan yang bermakna ketika berpuasa ialah dengan menjadikan semua pancaindera dan organ seperti mata, telinga, hati, dan fikiran turut sama berpuasa bersama-sama perut. Dengan ini akan mengelakkannya dari melakukan perkara yang sia-sia dan mendorongnya melakukan amalan pengabdian.

Salah satu hikmah dari berpuasa ialah membolehkan seseorang itu menzahirkan kesyukuran di atas segala rahmat yang Allah limpahkan. Musibatlah bagi mereka yang menggunakan sewenangnya rahmat Allah tetapi tidak tahu untuk berterima kasih pada yang memberi. Bagi mereka semua rahmat ini merupakan hak yang memang patut diterimanya. Allah banyak menyarankan kepada hamba-Nya di dalam Al-Quran supaya sentiasa bersyukur di atas rahmat yang dikurnai-Nya. Allah juga berjanji akan melipatgandakan rahmat bagi mereka yang bersyukur.

Orang yang berpuasa juga akan dilindungi Allah dari segala hasutan syaitan untuk melupakan manusia dari bersyukur. Mereka yang tidak pernah merenung untuk berfikir berapa banyak kurniaan yang telah Allah turunkan akan mula mengucapkan syukur berulang kali di atas segala peluang dan kesihatan yang dikecapinya. Bediuzzaman Said Nursi megatakan bahawa berpuasa di bulan Ramadhan adalah "kunci kepada kebenaran, keikhlasan, kemuncak dan kesejagatan syukur".

Tambahan pula, mereka yang berpuasa akan merasai betapa kerdilnya dirinya di hadapan Allah dan memahami betapa perlunya dirinya kepada Allah. Segala desakan nafsunya menjadi lemah dan kesombongannya bertukar luntur. Memetik dari buku Bediuzzaman Said Nursi:

Bulan Ramadhan akan mengubah jiwa naluri seseorang. Dari sekaya-kaya menjadi semiskin-miskin kerana memahami bahawa harta itu bukan miliknya malah kepunyaan semua orang. Dirasakan juga dirinya tidaklah merdeka tetapi adalah hamba. Diketahui sekiranya tidak diterima sebarang arahan, tidak akan berupaya melakukan sebarang kerja mudah dan senang ibarat tidak dapat menyentuhkan tangan ke dalam air.

Selain pelbagai faedah yang diperolehi dari berpuasa, kesabaran juga antara karakter yang boleh dipupuk dan meyakini kesengsaraan itu mendidik untuk memajukan seseorang. Sebab itulah Bediuzzaman Said Nursi mengatakan: "puasa itu merupakan penawar bagi mereka yang kurang kesabaran dan kurang ketahanan walaupun digabungkan masalah dua orang dalam satu individu". Semua ganjaran yang Allah janjikan akan dikurniakan bagi mereka yang memenuhi kewajipan dengan berpuasa untuk meningkatkan keimanan kepada-Nya. Semua ganjaran ini merupakan balasan di atas ketaatan kepada agama yang dilakukan dengan penuh semangat walaupun orang lain tidak tahu betapa payahnya ketika berhadapan dengan kelaparan ini.Apa yang dijelaskan tidaklah merangkumi semua faedah yang diperolehi dari bulan Ramadhan dan puasa. Ada banyak lagi kebaikan yang tidak kita ketahui atau tidak dihargai tetapi Allah tetap mengurniakannya pada kita di sebalik kewajipan puasa itu.

Friday, August 6, 2010

Hari Bersejarah....
























Salam....

Pada 6-9 Julai lalu...aku rsa sungguh bahagia sgt cz dpt g bercuti ngn husband aku...Nk kta g honeymoon r cz dr mula kawen aku xpnh g bercuti mna2...masing2 sbk ngn kje...Pulak 2 husband aku nie kje kt kl, aku plak kt jhr..ne xnya...jmpa pn ari mnggu jk..Sadisnya la hai cter aku nie..Tp pe pn aku ttp bahagia cz dia xpnh abaikan aku, alaupn kkdg berpidato atau berceramah, kami ttp saling syg antra 1 sama len...

Hmm...bese r 2 adat resam berkahwin..pasti ade manis dan pahit...Hmm kami memilih tmpt tk g honeymoon kt Langkawi, 2 jk yg kami mmpu..tp ttp best n srnk...yela aku xsmpai lg kt langkawi, bkn aku jk tp suamiku pn xsmpai lg...Jd rsa teruja n srnk sgt2 bla smpai sna...

Selama 3 hari 2 malam kami kt sna...Smpat r jelajah 1 langkawi 2, mna xnya hari pertama jk kami da abs psing 1 langkawi, hampir suma tmpt famous kami pergi...Hari kedua lak kami ikut travel ke 3 pulau yg ternama, antaranya pulau dayang bunting...Aku xlpskn peluang tk amik faedah dr pe org ckp klu mnum air kt pulau dayang bunting 2 bg org yg nk ank, Insyaallah dpt...heheh...

Pe2 pn, pengalaman yg plg aku xdpt lpakan adelah...masa nek kabel car...hehehe pucat lesi muka laki aku msa keta 2 mla bergerak...Aku xksh cz da pnh nek sblm nie...tp nek rmai2 r..pe pn aku xrsa gayat pn...Kelakar sgt2 bla teringt peristiwa 2...Sempat snap gmbo msa muka dia gayat...Heheh, pnakut gk rupanya laki aku nie..Anyway pe yg pnting kami dpt pergi dan balik ngn selamat...Terima kasih kami ucapkan pd En.Karim cz support kami g honeymoon...Rasa beruntung sgt2 cz ada org nk support...hehehe




Grooveshark Widgets - Music Playlists for Your MySpace & Blog

Grooveshark Widgets - Music Playlists for Your MySpace & Blog

Thursday, August 5, 2010

My Hepi Day Today

Salam semua...Today i've got a good news...i Dont know how i want to say...i feel very happy cz my husband talk to me dat he can transfer to johor at dis monday...Thank god...Ya Allah aku bersyukur sgt2..akhirnya doaku dimakbulkan...Sesungguhnya Kaulah tempat aku bergantung harap sepenuhnya Ya Allah...So Miracle...

Tuesday, August 3, 2010

Seronok giler

Salam suma....hahaha seronok giler ari nie, dpt tgk citer Epilog Syurga Cinta...Comelnya dak Mia 2...heheh..sj jk 2lis nie boring sesangat cz husband da r jauh...aduhai, seksa rsanya duk jauh ngn husband cmnie...Abg...syg rndu sgt2 kt abg nie...Mdah2an abg dpt pndah jhr blik...

Friday, July 30, 2010

Photoscape Bersama Fika dan Ain

Hahah...Ain da nmpk boring plak...Fika plak bertambah semangat...hmmm pe2 jk r ngn 2 org ank murid aku nie...Hopefully korg berjaya dlm UPSR t ok....??

Thursday, June 17, 2010

Anniversary Gifts That Are Worth Remembering

Love is in the air. It is pretty amazing how love works between two people or perhaps to all the people. It can create change, a difference, can build families and it can bring bundles of joy to a certain individual. Love is the strongest feeling here on earth. Just imagine how the world would be if love is not shared or if love is not felt. People will definitely look like zombies just walking around having no feelings.

It must have been a very great achievement for those individuals who have taken their love to the highest peak. It is such an envy how couples have managed to be in love and to always stay in love with their partners. There are some couples who have lost their fate in love and thus have not been successful in maintaining a happy relationship. It is sad to know that even married couples part ways after finding out that there are affairs or third parties. This can be very traumatizing to both individuals and it will be difficult for them to move on and recover from the loss.

Keeping a relationship strong and everlasting is such a difficult task. It is just like taking care of the most powerful stun gun, you have to handle it with care, treasure it and value its importance. If you want to keep it for a long time the relationship standing strong, you must constantly give to your partners a love that is truly pure and everlasting. If you want to reach so many more miles of unending happiness with your partners, better remain faithful and be loyal to each other.

Hardwork and undying love must have been the key for those individuals who were able to reach golden anniversaries. As observed with most couples right now, they could hardly even reach the maximum of three years. And it is sad to know that they end up getting a divorce if things could no longer be patched up. There are plenty of reasons why some relationships do not last for long. There are much better plans waiting for those who have failed in their relationships.

Would it not be very nice to receive something as couples celebrate their anniversaries? Anniversary gifts are not only for couples but they can also be given as a remembrance to a new found friend or perhaps to a business partner for a splendid year of partnership. There are these traditional anniversary gifts and even flowers but you can choose to be creative and be very unique and different.

According to tradition, on the first year of anniversary, the most common gift to be given is paper made. Instead of giving of paper made stuff, you can choose to give a pink stun gun for the protection of your precious girl. Be practical and choose gifts that can be very useful and worth remembering. It is not really necessary to follow the traditional anniversary gifts. You can interchange them if you like. Precious diamonds and other jewelries can be given any year.

Whether it is a golden celebration, bronze or platinum, following the specific anniversary gifts is not really a must. Be different and try giving gifts that both of you will forever cherish. Even so, giving of gifts might not be necessary at all if you are practical and a budget wise person. You can still make the anniversary worth remembering through exerting effort in making the day worth remembering.

Sometimes you have to take drastic measures to get yourself writing!

It’s early morning. Or perhaps it’s late at night. Heck maybe it’s even in the middle of the day. Whatever time it is in your part of the world, it’s your time to write. You’ve made a pot of coffee, cleared up your emails, tweeted about your latest article and now you are ready to write. So you sit in your chair, look at your computer, open up a blank text page and then … nothing.

So you readjust your chair, take a sip of coffee, tell the kids to turn the TV down, look at your monitor and again … nothing. Nothing’s coming. No great ideas. No words. Nothing. Now what?

Writers’ Block, or just a plain old lack of mental motivation, is one of the most frustrating conditions to overcome for an Expert Author. If not treated immediately, this “condition” can quickly degenerate into a general lack of motivation and focus that could torpedo your article production capability for the rest of the day – or longer – and that’s dangerous, especially when you make all or part of your living as a writer!

Wednesday, June 9, 2010

BOringNyer Ari Nie...

Salam sumanya....boringnyer rsa ari nie...xtau nk wtpe...Tetiba jk aku rsa nk menulis semula...Tapi xtau nk tulis pe...Gaji pn xkua lg, aduhai cmne nk hdp ea?? Skang nie nk hdp sumanya perlukan duit...xde duit xlh hdp..klu nk ade wit kne kje...xde kje cmne nk bg wit..Issshh222... blik2 ayt nya bnda yg sma gk..Ntah r..Duk makmal srg2 boring gk. Aku sbnrnya da rncg nk wt prgrm tk dak2 nie, tp disebabkan misunderstanding ngn guru-guru so xjd r prgrm yg aku nk wt nie..cmne r blh jd cmnie, klu dorg xnk aja anta jk r kt aku, at least ade gk prgrm aku cti sklh nie. Nk wt prgrm sumanya xnk..alasan bdk2 nk pksa r..klas drjh khas r..sekolh agama r..adoi cmne nk mju cmnie..ntahlah..pkrn org len2..What ever...Nothing To Say....

Thursday, January 7, 2010

SELAMAT TAHUN BARU...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Salam pada semua...hmm...sempena tahun baru nie, orang selalu kaitkan dengan azam baru bagi setiap seseorang...mesti orang akan tanya kita apa azam baru kita sempena tahun baru?? Azam baru...Bercakap mengenai azam baru nie...apa yang saya dapat simpulkan adalah mengenai azam pada diri kita sendiri, samada ingin berazam ingin buat baik atau sebaliknya...Kita xpernah dengar plak orang berazam benza yg buruk melainkan klu dri dia sndri xnk berubah walaupn seribu tahun dia hidup kt muka bumi nie...peribadi dia ttp cm2 gk..

So dalm meniti tahun
baru nie...skang da thn 2010...Apakata kita termasuk dri sya sndri berazam utk ke arah yg lebih baik dr thn2 sebelumnya...Bla lg kita nk ubah dri kita klu dri sndri xnk ubah dri sndri...Dalam Al-quran ada menyebut mengenai spe yg akan mengubah dri kita klu bkn dri kita sndri.Firman Allah S.W.T dalam Surah Ar-Ra’d ayat:

“...Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri...”.

Sepertimana yang dikupas oleh Syeikh Muhammad Mutawalli Sya’rawi di dalam tafsirnya, ayat tersebut menjelaskan bahawa permasalahan yang berlaku di dalam masyarakat serta di alam sekitar adalah disebabkan oleh sikap manusia itu sendiri. Justeru, sudah tentu untuk membaiki keadaan, yang perlu dibaiki terlebih dahulu adalah manusia-manusia itu sendiri.

Suka sya ingin mengingatkan dri sya dan semua manusia yg ada di muka bumi ini, sesungguhnya Allah telah menjanjikan yg terbaik buat hambanya bagi sesiapa yg berjaya menghijrahkan drinya dr diri yang sebelumnya seringkali alpa dan leka dengan kehidupan duniawi sehingga sanggup bertelagah sesama sendri dalam mengejar harta duniawi.

Walau apapun, setiap perkara yang ingin dilakukan berpunca dari niat seseorang samada manusia itu sendri ingin mengubah drinya dari yang baik kepada buruk atau sebaliknya. Niat merupakan aspek penting dalam hidup manusia. Walhal nak makan pn kita berniat, apatah lagi ingin melakukan perkara lain. Contohnya seperti kita bekerja untuk apa?? Dalam hati kita mesti terdetik bermacam2 kata yang mendorong kita ingin bekerja. Sesungguhnya kata hati itulah merupakan niat seseorang. Kita bekerja semestinya ingin mencari duit...Apa kita nk gunakan dengan duit tersebut?? Walaupn pada hakikatnya kita tidak menyatakan niat kita, tp kata hati kita telah menyatakan dengan terlebih dahulu barulah kita akan mengucapkannya dengan mulut. Maka secara tidak langsung kita berniat untuk menggunakan duit hasil kita bekerja seharian tadi untuk membeli barang keperluan harian sebagai contoh, ataupun ingin menggunakan duit tersebut untuk kegunaan lain.

Maka dengan ini, suka sya ingin mengingatkan skali lg, walau apapun azam bru kita pada thn bru ini, tekadlah dalam hati untuk melaksakan azam tersebut dengan penuh keazaman yg tinggi dan bersungguh-sungguh dalam mencapai sesuatu perkara yg kita inginkan. Wallahu A'lam..










Related Posts with Thumbnails